Mis erinevus on mootori- ja transmissiooniõlil?

Kõige tuntumad automäärdeained on mootori- ja transmissiooniõli. Neid kasutatakse auto erinevates sõlmedes ja nad täidavad erinevaid ülesandeid.

Mootoriõlide ülesanne on kaitsta sisepõlemismootoris liikuvaid osi kulumise eest, et tagada mootori pikk tööiga. Mootoriõlid on kuumakindlamad kui transmissiooniõlid, kuna peavad sõidu ajal taluma pidevalt kõrgeid temperatuure. Mootoris toimuv põlemisprotsess muudab aga õli ajapikku järjest mustemaks. Selleks et mootor oleks kulumise ja kahjustuste eest kaitstud, tuleb mootoriõli regulaarselt vahetada.

Transmissioonisüsteemis ei valitse kaugeltki nii kõrged temperatuurid kui mootoris. Siin on transmissiooniõli ülesanne kaitsta kulumise ja korrosiooni eest ning optimeerida hõõrdumist, et kindlustada püsivalt stabiilne jõuülekanne ja parandada sujuva käiguvahetusega sõidumugavust. Ehkki transmissiooniõli pole vaja vahetada nii tihti kui mootoriõli, on topeltsiduriga käigukastide (DCT) populaarsuse kasvuga kerkinud transmissiooniõli taas rohkem päevakorda. DCT käigukastide õlivahetusvälp jääb 60 000 km kanti. Põhjuseks on siduriketaste hõõrdumine käikude lülitumisel, mistõttu laguneb transmissiooniõli termiliselt tunduvalt kiiremini kui manuaalkäigukastis. Laguproduktid soodustavad aga õli kiiremat vananemist.

Mootor ja käigukast vajavad erinevat määrdeainet

Kuidas teha mootori- ja transmissiooniõlil vahet?

Mootoriõli mootorisse ja transmissiooniõli käigukasti – kõlab lihtsalt, kuid ikka ja jälle aetakse õlid omavahel segi ja tekitatakse sellega sõidukile tõsist kahju.

Esimese asjana võib tarbijat eksitada värvus. Kuulu järgi olevat transmissiooniõli alati heledam kui mootoriõli. Et aga õlidele esitatavad nõuded on järjest kasvanud, sisaldavad transmissiooniõlid tänapäeval tunduvalt rohkem manuseid kui varem. Mida rohkem on manuseid, seda tumedam on määrdeaine ja seda keerulisem on eristada teda mootoriõlist. Isegi automaatkäigukastiõlid (ATF) ei ole enam eranditult punast värvi. Juba paar aastat on saadaval erinevat (punast, sinist, rohelist, kollast) värvi ATF-e. Lihtsamaks ei muuda olukorda ka see, et autotootjate nõudmisel (VW 50800/50900 = roheline) värvitakse tänapäeval juba ka mootoriõlisid. Seega pole värvitooni järgi kahjuks enam võimalik mootori- ja transmissiooniõli eristada.

Õli värvus ei määra selle otstarvet

Järgmine omadus, mis võib juhatada eksiteele, on viskoossus. Automäärdeained jagunevad viskoossuse järgi SAE klassidesse. Mootori- ja transmissiooniõli võrdlemisel võib aga SAE klassifikatsioon tekitada tarbijas segadust. SAE 10W-40 mootoriõli on näiteks pea kaks korda paksem kui SAE 75W-80 transmissiooniõli, ehkki arvudest võiks järeldada vastupidist. Õlide tähistus on justkui sarnane, kuid lähtub kahest erinevast SAE standardist. Olgugi et transmissiooniõlid on enamasti vedelamad kui mootoriõlid, pole kütusesäästlikud mootoriõlid, nagu SAE 0W-20 või 0W-16, ilma mõõtetehnikata viskoossuse järgi moodsatest transmissioonõlidest enam eristatavad.

Mootori- või transmissiooniõli – vaadake etiketti!

Isegi ekspertidele ei pruugi piisata põgusalt peale visatud pilgust, et mootori- ja transmissiooniõli vahel vahet teha. ADDINOL püüab lõpptarbijale toeks olla, kasutades transmissiooniõlide etikettidel uut selgemat sümboolikat ja värvitooni, mis lihtsustab õlide eristamist üksteisest ja muudest määrdeainetest. Ka meie tehnilised nõustajad on valmis Teile vastama, kui Teil peaks tekkima küsimusi automäärdeainete kohta.

Võtke ühendust meie tehnilise meeskonnaga

Tooteid puudutavate küsimustega pöörduge palun meie abivalmi meeskonna poole. Selleks täitke allpool oleva kontaktivormi väljad või helistage numbril +372 627 9999.