Eesmärgiga tõsta pidevalt mootoriõlide kvaliteeti andis ACEA välja ACEA klasside uuendused. ACEA kvaliteediklassid kujutavad endast sõiduautode ja diiselmootorite mootoriõlidele kehtestatud miinimumnõudeid ning on seega juhtivate mootoritootjate originaallitsentside väljastamiseks teostatavate testide aluseks.
Kergete ja raskete mootorite klassid, millel lasub uue ACEA-2007 peatähelepanu, jäävad kehtima lähtuvalt 2004. aasta ACEA normidest. Põhjapanevaid muudatusi ei ole tehtud.
A/B ja C klasside struktuur jääb samaks, kuigi sisse on viidud uus klass C4. Nagu juba ACEA-2004 normidega kindlaks määrati, tuleb meeles pidada, et lubatud on ainult kirjaviis, kus A ja B klass on esitatud koos. Ühe kvaliteediklassi, kas A või B, eraldi esiletoomine on keelatud.
ACEA-2007 jaotab mootorid kolme ACEA klassi:
I. bensiinimootorid ja kerged diiselmootorid
II. heitgaasi järeltöötlussüsteemiga mootorid
III. rasked diiselmootorid
I. Bensiinimootorid ja kerged diiselmootorid
Selles kategoorias eristatakse nelja õlide klassi väheselt koormatud bensiini- ja diiselmootoritele:
• A1/B1-04
• A3/B3-04
• A3/B4-04
• A5/B5-04
Järgnev tabel annab ülevaate ACEA-2007 A/B klassidele kehtestatud tähtsaimatest füüsikalis-keemilistest nõuetest.
sulfaattuhk | ||||
fosfor |
pidada kinni nõuetest! |
|||
väävel | ||||
HTHS |
2,9–3,5 mPa s |
A1/B1 |
andmed puuduvad |
A5/B5 |
>3,5 mPa s |
andmed puuduvad |
A3/B3 |
A3/B4 |
Selgitus/ülevaade:
ACEA-2007 |
A1/B1-04 |
A3/B3-04 |
A3/B4-04 |
A5/B5-04 |
ACEA-2004 muudatused |
puuduvad |
puuduvad |
puuduvad |
puuduvad |
kasutamine |
bensiini- ja diiselmootoriga sõidukid + pakiautod |
|||
performance |
|
Järgides tootjatehase ettekirjutusi, on võimalik rakendada pikendatud vahetusintervalle |
võimsad bensiinimootorid ja otsesissepritsega diiselmootorid, pikendatud vahetusintervallid |
pikendatud vahetusintervallid |
viskoossus (HTHS) |
2,6–3,5 mPa s |
|
|
2,9–3,5 mPa s |
muu |
|
|
hõlmab ka B3 |
|
Legend:
HTHS – kõrge temperatuuri ja kõrge nihkepinge viskoossus
II. Heitgaasi järeltöötlussüsteemiga mootorid
ACEA-2007 võttis ACEA-2004 normides defineeritud C klassidele (C=Catalyst) lisaks kasutusele klassi C4.
C klass kehtestab miinimumnõuded mootoriõlidele, mida kasutatakse heitgaasi järeltöötlussüsteemidega, nagu nt tahmafiltriga (DPF) või kolmeastmelise katalüsaatoriga (TWC)varustatud mootorites. ACEA C kvaliteediklass põhineb A/B klasside mootoritestidel. Lisaks defineerib C klass sulfaattuha, fosfori ja väävli (SAPS) koguse. C4 klass kehtestab samuti kõrgemad nõuded sulfaattuha, fosfori ja väävli kogusele, nn low SAPS õlidele. Normaalse viskoossusega (HTHS >3,5 mPa s) juhindub see klass Renault Long Drain spetsifikatsioonist.
Järgnev tabel annab ülevaate ACEA-2007 C klassidele kehtestatud tähtsaimatest füüsikalis-keemilistest nõuetest.
sulfaattuhk | ||||
fosfor |
700–900 ppm |
|||
väävel | ||||
HTHS |
2,9–3,5 mPa s |
C1 |
C2 |
andmed puuduvad |
>3,5 mPa s |
andmed puuduvad |
C3 |
C4 |
Selgitus/ülevaade:
ACEA-2007 |
C1-04 |
C2-04 |
C3-07 |
C4-07 |
aluseks olev ACEA klass |
A5/B5 |
A5/B5 |
A3/B3 |
A3/B3 |
SAPS tase |
low SAPS |
mid SAPS |
mid SAPS |
low SAPS |
kasutamine |
sõiduautode võimsad ja pakiautode kerged bensiini- ja diiselmootorid |
|||
katalüsaator |
DPF, TWC |
DPF, TWC |
DPF, TWC |
DPF, TWC |
viskoossus (HTHS) |
>2,9 mPa s |
>2,9 mPa s |
>3,5 mPa s |
>3,5 mPa s |
eelised |
katalüsaatori pikem tööiga ja kütuse kokkuhoid |
katalüsaatori pikem tööiga |
III. Rasked diiselmootorid
ACEA-2004 normidega kehtestatud struktuur jääb samaks. Uusi klasse ei lisandunud.
Defineeritud on neli klassi:
• E2-96 väljaanne 5
• E4-07
• E6-04
• E7-04
Keemilised piirväärtused jäävad samaks. Erandiks on klass E4, millele kehtestati miinimumleelisarv (TBN) 12 mgKOH/g.
Selgitus/ülevaade:
ACEA-2007 |
E4-07 |
E6-04 |
E7-04 |
ACEA-2004 muudatused |
TBN >/= 12 mgKOH/g |
puuduvad |
puuduvad |
kasutamine |
rasked diiselmootorid |
||
Euro norm |
Euro 1, 2, 3, 4 |
Euro 4 |
mõned Euro 4 |
katalüsaatori tüübile (vt legendi) |
EGR, SCR |
DPF, EGR, SCR |
EGR, SCR mitte DPF |
Legend:
DPF – tahmafilter
EGR – heitgaasi tagastussüsteem
SCR – valikuline katalüüsreduktsioon
Erinevate mootoritootjate soovitustes võib esineda erinevusi. Kahtluste korral lugege palun sõiduki kasutusjuhendit või pöörduge edasimüüja poole.