13.–15. juulil Tartus, Otepääl, Elvas ja Kanepi valla teedel toimunud Baltikumi suurim autospordisündmus Rally Estonia 2018 on selleks aastaks edukalt lõppenud. Võit kuulus kindla ülekaaluga eestlastele Ott Tänakule ja Martin Järveojale. Palju õnne ka ADDINOLi poolt.
Rally Estoniast võttis osa ca103 meeskonda 12 riigist. Autodena olid esindatud viis WRC, üheksa R5 ja 12 R2 autot, kelle seas oli ka Kaur Motorspordi tiim eesotsas Kaur/Vesiloo ekipaažiga. Egon Kauri sõnul oli sel aastal kuhjaga mõlemat – nii õnne kui ebaõnne.
„Kahjuks olid korraldajate kunsthüpped meie autodele liiast ning ühel maandumisel sai pihta õlifilter, mille tulemusel kadus mõne hetkega õli mootorist. Kuigi mootor töötas veel mõnda aega kriitiliselt madala õlirõhuga, oli määrimine siiski piisav, et detailid vastu peaksid ning saaksime järgmisel päeval uuesti rajale minna,“ rääkis Egon Kaur katkestamise põhjustest.
Kaur tõdes küll, et kuigi olukord oli iseenesest ebameeldiv, siis positiivne oli see, et kasutusel olnud ADDINOLi mootoriõli Super Racing 10W-60 kõrge kvaliteet päästis auto kõige hullemast ja mootor jäi rõhunäljast hoolimata ellu. „Tavaliselt ei saa võidusõidumootorid pärast õlirõhu kadumist enam edasi sõita, aga mehaanikutel õnnestus auto uuesti töökorda saada ja teisel päeval olime taas stardis,“ lisas Egon Kaur.
ADDINOL Lube Oil GmbH rakendustehnika osakonna juhataja dr Robert von der Aa sõnul oli mootor sel hetkel katastroofi äärel. Loogiliselt järeldades oleksid pidanud kaasnema väga tõsised kahjustused. Võimalikke põhjuseid, miks rallitiimi autol katastroofilisi tagajärgi ei tekkinud, selgitab Robert von der Aa.
„Peamise põhjusena toon loomulikult välja mootori ja selles kasutatud materjalide jõudluse. Siin on rallitiim tabanud oma valikuga otse kümnesse ja teinud tuunimisel suurepärast tööd. Just see võis olla põhjuseks, miks erinevatele materjalidele ei tekkinud pingemõrasid. Koos ADDINOL Super Racing 10W-60 mootoriõliga kaitses see mootorit suuremate rikete eest. Õli manusekomplekt, mis sisaldab tasakaalustatud vahekorras sööbimis- ja kulumisvastaseid manuseid, hoidis ära metallide vahetust kokkupuutest tingitud rikked. Tagajärjeks oleks võinud näiteks olla kolbide/silindrite sööbekulumine või laagrite kinnikiilumine.
Tavalised õlid aurustuvad harilikult üsna kiiresti ning järelejääv õli keeb paksuks. See toob omakorda kaasa viskoossuse hüppelise suurenemise, tekib tahke mass, mis ei määri enam ja suurendab mootoris takistust.
Tänu Addinol Super Racing 10W-60 koostises kasutatud kvaliteetsetele baasõlidele jäi ilmselt piisavalt n-ö voolamisvõimelisi koostisosi alles, mis ei lasknud määrimisprotsessil täielikult katkeda ja mis tagasid kuni töökotta jõudmiseni hädapärase määrimise. Kuna mootor saadi järgmiseks päevaks uuesti töökorda, pidi aurustumiskadu ja sellega seotud setete hulk olema tunduvalt väiksem kui see olnuks harilike mootoriõlide puhul.
Ilmselt oli siin oma osa ka Addinol Super Racing 10W-60 pesevatel omadustel. Hea pesemisvõime tõttu olid eeldused selliste ekstreemsete tingimustega toime tulla puhtal kahjustamata mootoril tunduvalt paremad kui need oleksid olnud õlijääkidega saastunud mootoril. Isegi juba vähesed setted muudavad tingimusi õlitatavate osade pinnal. Need loovad kunstlikud takistused, mis soodustavad blokeerivate omaduste tõttu uute setete teket.“