Täissünteetiline õli
Mis on täissünteetiline õli?
Täissünteetilised õlid on tehislikult valmistatud määrdeõlid, millel on mineraalõlidega võrreldes paremad omadused. Täissünteetilisi õlisid saadakse keemilise töötlemise, nagu sünteesi või polümerisatsiooni teel. Lühikese ahelaga süsiniku ja vesiniku ühenditest pannakse kokku pikema ahelaga ja keerukama struktuuriga ühendid. Sünteesõlide kasutamise eelis seisneb selles, et õli koostis ja konsistents on kohandatav konkreetse määrimiskoha vajadustele. Tüüpilised täissünteetilised õlid on polüalfaolefiinid (PAO), polüalküleenglükoolid (PAG) ja estriühendid.
Täissünteetilisi õlisid kasutatakse sageli mootoriõlidena. Nende eelisteks mineraalõlide ees on viskoossuse väiksem sõltuvus temperatuurist (külma ja kuumaga), tõhusam kulumisvastane kaitse, väiksem hõõrdetakistus mootoris ja sellest tulenev kütusesääst. Pealegi on sünteetilised õlid pikemaealised kui mineraalõlid, kindlustades pikemad õlivahetusvälbad. Lisatud manused parandavad õlide omadusi ja töövõimet veelgi. Kuna osad manused lahustuvad ainult mineraalõlis, sisaldavad isegi täissünteetilised õlid väheses koguses mineraalõli. Seetõttu on termin täissünteetiline õli eksitav ja viitab pigem sünteesõli suurele osakaalule tootes.
Keerukama tootmisprotsessi tõttu on täissünteetilised õlid oma hinna poolest kallimad. Paljudel juhtudel polegi täissünteetilist õli ilmtingimata vaja kasutada, kui nõuete täitmiseks piisab mineraalsetest või poolsünteetilistest õlidest. Täissünteetilisi õlisid vajavad eelkõige võimsad mootorid, nt sellised, mida kasutatakse motospordis.
ADDINOLi täissünteetiline mootoriõli
Tüüpilised täissünteetilised mootoriõlid on sellised, mis on ette nähtud kasutamiseks laias temperatuurivahemikus. Siia alla kuuluvad nt külmakindlad õlid viskoossusklassis SAE 0w-x või 5w-x. Võimsate mootorite jaoks on aga saadaval ka sünteetilised õlid viskoossusklassis SAE 10w40 või 10w60. Oleme järgnevalt välja toonud mõned näited meie täissünteetilistest mootoriõlidest.
Täissünteetiline 2T õli
2-taktilised mootorid peavad vahel taluma väga suurt koormust ja nõuavad täissünteetilist õli, et töötada maksimaalse võimsusega. Kvaliteetseid õlisid vajavad nii tavatarbijad kui ka motosportlased. ADDINOLi tootevalikus on selleks puhuks olemas 2-taktiliste mootorite õlid.
Erinevus võrreldes poolsünteetilise õliga
Mille poolest erineb täissünteetiline õli poolsünteetilisest õlist?
Sünteetiline õli pole kaitstud ega standardiseeritud termin. Iga õlitootja võib nimetada oma toodet sünteetiliseks, kui õli sisaldab sünteetilisi ühendeid.
Täissünteetiliste õlide puhul võib eeldada, et IV rühma (PAO) ja V rühma (estrite) baasõlide osakaal on väga suur ja ületab mineraalõlide osakaalu. Terminil täissünteetiline puudub aga normeeritud definitsioon. Sünteesõli, mineraalõli ja manuste vahekord on mootoriõli koostises tootja otsustada ja sõltub spetsifikatsioonidest, mida õli peab täitma.
Poolsünteetiline õli sisaldab rohkem mineraalõli. Sünteesõli peab olema lisatud vähemalt 10%. Pealegi kasutatakse koostises vähem IV rühma ja rohkem III rühma baasõlisid, mida saadakse peamiselt mineraalõlide hüdrokrakkimise teel. Poolsünteetilised õlid on enamike kasutusjuhtude ja mootorite jaoks täiesti piisavad ning täidavad paljusid masina- või sõidukitootjate nõudeid.
Kas täissünteetilist ja poolsünteetilist õli võib omavahel segada?
Mõlemat tüüpi õlid sobivad ja segunevad omavahel. Sellegipoolest pole soovitatav erinevate tootjate ja eri viskoossusklassi õlisid omavahel segada. Kallake masinasse ainult tootja nõuetele vastavat ja ühte tüüpi õli. Kui kaks õli peaksid kumbki vastama ühele ja samale tootja spetsifikatsioonile, on nende segamine küll suhteliselt ohutu, kuid mitte ilmtingimata vajalik. Kui omavahel segatakse kahe erineva kvaliteediklassi õli, võivad nad erinevate manuste tõttu avaldada üksteisele vastastikmõju. Samuti võib selle tagajärjel muutuda drastiliselt õli algne viskoossus. Te võite pikapeale kahjustada mootorit ja kaotada õiguse garantiile. Seetõttu ei soovita me täissünteetilist ja poolsünteetilist õli omavahel segada. Juhul kui Teil ei jää aga muud üle ja peate vaegmäärimise vältimiseks kallama ühele õlile teist peale, laske esimesel võimalusel õli ära vahetada.