Mida tähendab LSPI?

Lühendi LSPI taga peitub inglisekeelne termin Low Speed Pre Ignition. Eesti keeles tähendab see kütuse enneaegset süttimist madalatel pööretel. LSPI väljendab põlemisprobleemi väikse töömahuga otsesissepritsega bensiinimootoris, milles kütuse ja õhu segu süttib enne kolvi jõudmist ülemisse surnud punkti. Selle tagajärjel tekib põlemiskambris plahvatus koos rõhulainega, mis mõjub kolvi liikumisele vastu. Mootor võib kõigest sekundiga saada pöördumatult kahjustada.

Kütuse segu enneaegne süttimine kutsub esile rõhulaine

Enneaegne süttimine toimub üksnes mootori väiksel pöörlemiskiirusel. Lisaks peab mootor töötama suure koormuse all. Üheks LSPI-d soodustavaks teguriks on sõitmine madalatel pööretel. Ka sõidu alustamine mäenõlval võib põhjustada LSPI-d. Kui mootor on külm, suureneb LSPI oht veelgi, sest kütusetilgad ei aurustu täielikult. Seega on potentsiaalselt olemas rohkem süüteainet võimsaks plahvatuseks.

KKK | LSPI vastu aitavad tooted

KKK LSPI kohta

Milliseid kahjustusi tekitab LSPI mootoris?

Kuna LSPI-st tingitud võimsal plahvatusel vabanevad suured jõud, võib juhtuda, et mõned mootoriosad rebitakse sõna otseses mõttes puruks. Kolbide rõngasoonte servad võivad ära murduda ja kolvipõhjad laguneda tükkideks. Kepsud võivad deformeeruda ja laagriliuad puruneda. Mõnedel juhtudel polegi enam võimalik mootorit päästa.

Selline purustava jõuga plahvatus ei pruugi aga toimuda kohe. Enamasti annab LSPI endast märku väiksemate plahvatustega, mis põhjustavad mootoris rappumist. Väiksemad kahjustused võivad näiteks esineda katkise silindripea tihendi, kulunud kolvirõngaste või viga saanud kepsuliua näol.

Kolbide erineva raskusastmega kahjustused

Milliseid mootoreid LSPI puudutab?

LSPI on levinud probleem väikse töömahuga GDI mootorites. Ehkki mootoritele on kehtestatud ranged heitmestandardid, peavad nad arendama suurt võimsust. Suur koormus on koondunud väga väiksesse ruumi. Seega on siin paratamatult tegemist konstruktsiooniliste puudustega. Niisuguste otsesissepritsega mootorite nimistusse kuuluvad näiteks TSI, TFSI, EcoBoost või TCE.

Mis on LSPI põhjused?

  • Otsesissepritse tõttu on kütusel vähe aega aurustumiseks ja nii võib ta tilkadena jõuda põlemiskambrisse. See suurendab detonatsiooni ohtu.
  • Turbolaadurid tekitavad suurt rõhku ja imevad õli sisse, mille tagajärjel moodustub põlemiskambris kergesti süttiv õlikoks.
  • Väiksema töömahuga mootoritele on iseloomulik kiirem ja kõrgema temperatuuriga põlemine mootoriruumis.
  • Mootorid nõuavad väikse viskoossusega õlisid, mis satuvad kergemini põlemiskambrisse ja tekitavad koos kütusega plahvatusohtliku segu.

Kuidas saab LSPI-d ära hoida?

  • Vältige sõitmist madalatel pööretel, iseäranis siis, kui mootor on veel külm.
  • Kasutage oma autos sobivat õli. LSPI ärahoidmiseks töötati välja eraldi spetsifikatsioonid selleks, et mootoriõli ei soodustaks omalt poolt kütuse enneaegset süttimist.
  • Vahetage võimalusel õli kord aastas, isegi kui sõidate ainult lühikesi otsi.

Milline õli aitab LSPI vastu?

Allpool on välja toodud ADDINOLi õlid, mis vähendavad LSPI-ga seotud ohte ja sobivad otsesissepritsega bensiinimootoritele. Tüüpilised mootoriõlid, mis peaksid aitama LSPI-d ära hoida, vastavad järgmistele spetsifikatsioonidele: Dexos 1 Gen2, API SN Plus, API SP või ILSAC GF-6. Neis mootoriõlides kasutatakse väikse kaltsiumisisaldusega pesumanuseid. Kaltsium suurendab LSPI esinemissagedust ja plahvatuse rõhulainet. Kaltsium tekitab põlemisel tuhka, mis võib süttimist kiirendada.

viskoossus:

SAE 0W-16

spetsifikatsioonid / litsentsid:

API SP with Resource Conserving

ILSAC GF-6

viskoossus:

SAE 0W-20

spetsifikatsioonid / litsentsid:

API SP with Resource Conserving

ILSAC GF-6

täidab nõudeid:
Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M

viskoossus:

SAE 5W-20

spetsifikatsioonid / litsentsid:

API SP with Resource Conserving

ILSAC GF-6

täidab nõudeid:
Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M

viskoossus:

SAE 5W-30

spetsifikatsioonid / litsentsid:

ACEA C3
API SP

BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30

täidab nõudeid:
OV0401547

viskoossus:

SAE 5W-30

spetsifikatsioonid / litsentsid:

API SP with Resource Conserving

GM DEXOS 1 Gen 2, ILSAC GF-6A

täidab nõudeid:
Chrysler MS-6395, Ford M2C946-A, GM 6094 M

Võtke ühendust meie tehnilise meeskonnaga

Tooteid puudutavate küsimustega pöörduge palun meie abivalmi meeskonna poole. Selleks täitke allpool oleva kontaktivormi väljad või helistage numbril +372 627 9999.