Mustšlammi tekkele on eriti vastuvõtlikud eelpõlemiskambriga mootorid. Kui sellele lisanduvad veel liiga pikad õlivahetusvälbad, liiga väike õlikogus, palju lühimaasõite ja mootoriõli ebapiisav kvaliteet, on mustšlammi tekkeks kõik eeldused täidetud.
Sõna mustšlamm viitab tegelikult ainult muda ja setete mustale värvusele. Täpsemalt on tegemist nitraatšlammiga, mis koguneb tõrksa, kleepiva ja kõike blokeeriva lakina mootori määritavatele osadele: klapimehhanismile, õlifiltrisse ja õlivanni, ning ummistab õlitusavad. Kui šlammi on juba hakanud ladestuma ja selle teke jätkub, võib see mootorile tähendada lõppu. Mustšlammi ei saa eemaldada, kuna seda ei lahusta ei bensiin ega õli.
Kuidas mustšlamm tekib?
Üldjuhul vananeb kasutuse käigus iga õli. Hapnikuga ühinemisel muutub õli happeliseks. Samal ajal saastavad seda põlemisel tekkivad jääkained, peened kulumisproduktid ja muu mustus. Hapete vastu on mootoriõlid varustatud aluseliste õlimanustega, mis teatud piirini happeid neutraliseerivad. Spetsiaalsed pesumanused ehk detergendid lahustavad mustuse väikesteks osakesteks. Dispergandid, mis esinevad alati koos detergentidega, hoiavad lahustatud mustuse osakesed hõljuvas olekus ja hoolitsevad selle eest, et need osakesed ei saaks moodustada setteid. Nad mähivad mustuseosakesed enda sisse ja aitavad neid transportida filtrisse.
Õli koormatakse seda enam, kui põlemisprotsessist pärinevad lämmastikoksiidid satuvad karterigaasidena läbi kolvirõngaste karterisse ja muundatakse keemilise reaktsiooni teel lämmastikdioksiidiks (NO2). Lämmastikdioksiid reageerib omakorda õli polaarsete koostisosadega, mille tulemusel tekivad orgaanilised nitraadid – moodustuvad nn õlišlammi eosed. Iseäranis siis, kui mootor ei lähe päris soojaks nagu lühimaasõitudel, jäävad need eosed õlisse. Siin polümeriseeruvad nad pikkadeks ahelateks, seovad endaga õlis sisalduvat mustust ja muteeruvad lõpuks ohtlikuks mustšlammiks.
Kuidas mustšlammi ära hoida?
Usaldusväärset kaitset orgaaniliste nitraatide ja seega mustšlammi tekke eest pakuvad kõrge kvaliteediga mootoriõlid. ADDINOLi sortimendis on näiteks kõrgekvaliteediline täissünteetiline mootoriõli Giga Light MV 0530 LL, mis on arendatud moodsaimatele sõiduautodele ja kaubikutele ning sobib eriti hästi Longlife süsteemiga (WIV), tahmafiltriga ja katalüsaatoriga sõidukitele.