Kokkuhoid kalli õliga

17.06.2008

Küllap nõustute, et enamus ettevõtteid ja eraisikuid on täna huvitatud kulude kokkuhoiust. Loomulikult eeldusel, et see ei tule kvaliteedi ja firma imago arvelt. Mul on teile üks konkreetne retsept, mis tundub esimesel pilgul enam kui kummaline: võtke kasutusele kallid määrdeained!

No mis jama jutt see on? Vältida odavaid õlisid, kasutada kalleid! Kulutada rohkem ja kokku hoida?! Mis kokkuhoidu saab anda kallima õli kasutamine? Kohe selgitan.

Odavamat õli ostes võib 10 liitri ostmisel säästa 20 kuni 1000 krooni. Veoki, buldooseri, generaatori või tööstusseadme eluiga lüheneb selle õliga töötades 10% ja ettevõte kannab kahju 100 000 krooni. Ütleme, et võitsime 1000 ja kaotasime 100 000. Kasulik? Siit lihtne valem: kasuta korralikke määrdeaineid ja see 99 000 jääb sinule.

Ka masin tahab mett mokale

Tööstuses ja suurtes ettevõtetes, suurte koguste puhul, võib palju säästa juba selle arvelt, kui paluda asjatundjatel üle vaadata õlivahetuse intervallid. Kvaliteetse õli puhul on õlivahetuse intervall tunduvalt pikem. Väga vabalt võib olla nii, et kasutate küll õiget õli, aga vahetate seda liiga sageli. Seda seepärast, et tööstusseadme või masina tootja on paika pannud kõige turvalisema intervalli, arvestades kõige raskemaid võimalikke tingimusi ja kantuna soovist iga hinna eest tagasilööke vältida. Õli vananemist mõjutavad tolm, koormus, temperatuur, niiskus, seadme seisukord, töötingimused, külmkäivitused jne. Spetsialist aitab õlianalüüside abiga välja selgitada antud õli optimaalse vahetamise intervalli konkreetse masina või seadme puhul. On suur vahe, kas teha õlivahetus iga 250 või 500 töötunni tagant. Kulud lähevad poole väiksemaks õli, filtri ja mehaaniku töö arvelt, masina hooldusega seotud seisuaja tunduvast lühenemisest rääkimata.

Kallite kaasaegsete õlide kasutamine tundub esmapilgul mõttetu. Kuid suurt raha maksnud reduktor (mis võib maksta ligi viis miljonit krooni) võib odavat õli kasutades viie aastaga otsad anda või kapitaalremonti vajada, samas kui kvaliteetne määrdeaine seadme eluiga kolm korda pikendaks ja reduktor teeniks ustavalt vähemalt 15 aastat. Selliseid asju on loomulikult raske mõõta. Tõtt-öelda on vaid üks vaevaline tee – regulaarne inspekteerimine. See on tüütu tegevus, mida aga (õnneks) saab lasta teha tasuta määrdeaine tarnijal. Teine võimalus oleks panna kõrvuti töötama kaks identset seadet, üks odava ja teine kallima õliga – ja vaadata mis mõne aasta pärast saab…

Asjade puhul pole reeglina raske uuemat-kallimat osta. Vahe on lausa silmaga näha. Mis on aga ilusamat kvaliteetsema õli puhul? Pakendi disain? Etikett tünni peal?

Mõni aeg tagasi viisime läbi väikese õlirevolutsiooni Eesti Põlevkivis. Varem oli Eesti Põlevkivi seadmetes kasutusel üle 50 õlimargi. Seda kogust õnnestus vähendada poole võrra. Osal masinatel läks õlivahetuse intervall rohkem kui poole pikemaks, kuna kvaliteetset õli kulub kordades vähem. Loomulikult eelnesid sellele õlianalüüsid ja põhjalik teoreetiline töö.

Omaette naljakas ja nostalgiahõnguline oli suurte sammuvate ekskavaatorite näide, millele pärast uuringuid otsustasime paigaldada automaatsed keskmäärimissüsteemid. Nendes mürakates oli harjutud kasutama Vene päritolu määret nimega Solidool, mis oli kolm korda odavam tootest, mida pärast kasutama hakati. Solidooli kulus 200 kilo kuus, aastas jäi sellisest masinast maha üle kahe tonni vana määret. Masinale vajalik kogus vähenes tänu kaasaegsele lahendusele kaheksa korda ja on nüüd ca 25 kilogrammi kuus. Lisaks väheneb väiksema määrdekogusega tulekahju oht, masin ise on puhtam ja reostust vähem. Kokkuvõttes 2,5 kordne kokkuhoid, rääkimata 500 miljonit maksva masina pikenenud elueast.

Palju efektiivset tööaega kirjutati varem korstnasse sellega, et töömees pidi masina iga päev tunniks ajaks seisma jätma, et seda määrida – kui ta seda ikka korralikult teha viitsis. Uute süsteemidega on masinate seisuaeg neli korda lühem.

Purunemisvastane õli

Energeetikavaldkonnas oli omaette suursündmus, kui Kohtla-Järve Soojus ja Iru SEJ vene turbiiniõli lõpuks moodsama vastu välja vahetas. Varem oli nii, et kui jahutusvesi avarii tõttu õlisüsteemi sattus, tuli kogu õli täielikult välja vahetada. Ühel konkreetsel juhul sattus uue õli hulka ligi 7 tonni vett, kuid nüüd oli võimalik see eraldada – ligi 16-tonnine õlikogus osutus täiesti kasutuskõlblikuks ka pärast avariid. Veerand miljonit krooni nagu maast leitud.

Õiged õlid tulevad appi kõige erinevamates tööstusvaldkondades. Muuga sadamas vajasid tihti remonti suuri merekonteinereid laadivate tõstukite veoreduktorid. Pärast inspektsiooni ja olukorra analüüsi soovitasime neile reduktoritesse uut määrdeainet. Tõstukite veomehhanismid ei ole enam purunenud. Veoreduktori õlimaht on tühine ja õli pealt seega palju juurde maksta pole vaja. Reduktori remont maksab aga 90 000 krooni, iga masin vajas seda varem kaks korda aastas.

Lihtne näide hüdroõlide valdkonnast. Kui osta kallim õli, mis kannatab paremini madalaid temperatuure, esineb hüdrovoolikute purunemisi pakasega haruharva. Õli ei lähe ebaloomulikult paksuks, rõhk voolikutes ei kasva järsult kriitiliseks ja purunemisoht on olematu. See „kallim” lahendus teeb õnnelikuks need, kes talvel suure külmaga hüdrosüsteeme käsitsevad.

Aeroc’i tootjad olid kimpus sellega, et kui valmis gaasbetooniplokid vaguniga kuumkambrisse saadeti – aga seal on 200 kraadi kuuma – põlesid vagunite rattalaagrid tihti kinni. Siis ei saanud vaguneid sealt enam kuidagi kätte ning tüütu ja aeganõudev töö oli ka laagrite vahetamine. Soovitasime hinnalist spetsiaalmääret, aga sagedase laagrite vahetamise kordades suurem valu on jäänud minevikku.

Mõned näpunäited

Inimesed alahindavad määrdeainete olulisust. Ostetakse kalleid ehitusmasinaid, mis maksavad miljoneid kroone. Siis aga püüavad säästa kütuse ja õli arvelt ning näevad selles kokkuhoidu. Reaalne kogemus räägib vastupidist. Mida madalama kvaliteediga kütust ja õli kasutada, seda lühemaks jääb masina eluiga ja seda rohkem on remondipäevi ja -kulusid.

Tihti juhtub, et ettevõtetes tekib töötajatel kuri kiusatus kallemaid õlisid pisut oma tarbeks kõrvale panna. Siin aitavad kaasaegsed õlide käitlemissüsteemid, kus õli saadakse kätte personaalse PIN-koodi alusel ja protsess on elektrooniliselt kontrollitav. Kuu lõpus on näha, kes, millal ja kui palju millist õli võttis. Ühes suurettevõttes vähenes õli tarbimine pärast sellise terminali paigaldamist tervelt poole võrra!

Nagu tõsielust võetud näited kinnitavad, on määrdeainel suurem mõju kui esmapilgul tundub. Õige õli ja süvenemine määrdemajandusse teeb kokkuvõttes elu lihtsamaks ja võimaldab pikas perspektiivis märkimisväärselt kokku hoida.

Jaanus Lember
ADDINOL MM OÜ tehnikadirektor

© 2015 ADDINOL Lube Oil OÜ / Kontaktid / Sisukaart